Volgens de Gezondheidsraad vermindert beweging depressieve en angstige gevoelens.En daarom is het voor mensen met chronische ziekten, die vaker last hebben van dit soort gevoelens, belangrijk om te blijven doen, ondanks eventuele moeheid.

Beweging & CML

Voordat ik CML kreeg, was mijn manier van beweging voornamelijk hardlopen. En dat het liefst op hoge intensiteit. Het was mijn uitlaatklep en ik kon het letterlijk uren achter elkaar doen. Maar dat ging niet meer. Het hardlopen ging nog wel, maar op veel lagere intensiteit. En als ik langer of harder wilde rennen, kreeg ik direct stijve spieren en moest ik het bekopen met een week lang spierpijn.De een danst, de ander wandelt. Weer een ander staat dagelijks in de sportschool en je hebt mensen die hun beweging halen uit tuinieren.Inmiddels krijgt beweging een steeds belangrijkere plek in de behandeling van kanker, omdat is gebleken dat patiënten met een goede fysieke conditie, voor en tijdens een behandeling sneller herstellen en minder kans hebben op complicaties. En zo zijn er nog heel veel andere voordelen van beweging. Daarom geef ik er in mijn leven ook prioriteit aan.

Intensiteit van beweging

Matig en zwaar intensieve activiteiten leveren de meeste gezondheidsvoordelen op.Daarom zijn de beweegrichtlijnen van de Gezondheidsraad,die ik deelde in mijn vorige blog, een goed uitgangspunt.En of iets een lichte, matige of zware intensiteit van beweging is, hangt niet alleen samen met de activiteit maar ook met de fitheid van de persoon. Bij activiteiten met een matige intensiteit van beweging kan je nog wel gesprekken voeren, terwijl je bij een hoge intensiteit van beweging,slechts een paar woorden kan uitspreken voordat een adempauze nodig is.Ik moest in die beginperiode accepteren dat ik niet meer zo kon sporten als ik deed.En dat ik de intensiteit van beweging aan moest passen.Maar ik troostte me met de gedachte dat, ook al deed ik het zo graag, het rennen van een marathon überhaupt niet zo gezond is. En ik kon wel andere dingen doen,en een andere intensiteit van beweging aannemen,ondanks die moeheid. Ik kon de manieren de intensiteit van mijn work-out veranderen. Het feit dat ik de regie hielden ondanks alles op dagelijkse basis bleef bewegen, gaf mij kracht.

Tip 1:Stel je doelen en je intensiteit van beweging (tijdelijk) bij

Drie weken na de diagnose gingen wij naar Italië met vakantie. Iedere dag rende ik naar een strandje en terug. Totale afstand 4 km, dus echt niks vergeleken bij wat ik gewend was.En de intensiteit van beweging was lager dan ik gewend was.Maar dat gaf niks. Ik was zo blij dat ik had gesport. Dat mijn lichaam nog wat kon. Dankbaar voor alles wat het gaf. En zo vond ik door de jaren heen,langzaam, met uitstapjes,een intensiteit van beweging die bij me paste op dat moment. En uiteindelijk vond ik daardoor mijn energie en mijn oude intensiteit van bewegen terug.Kijk dus naar welke intensiteit van beweging op dat moment bij jou past. Probeer op dagelijkse basis te bewegen, en luister naar je lichaam. Als je een dag moe bent, pas dan de intensiteit van beweging aan.En voel je daar niet rot over.

Tip 2:Wat is jouw favoriete manier van bewegen?

Toen ik mijn energie weer een beetje terug had, wilde ik dat zelfde lekkere gevoel ervaren als dat ik kreeg van hardlopen, maar dat kon niet meer. Want als ik langer en harder ging, kreeg ik direct pijn. Dus wat kon ik nou doen in plaats van hardlopen?Ik ben gaan kijken wat maakte dat ik met hardlopen zoveel last kreeg. Ik kwam erachter dat mijn beenspieren de klappen die je spieren en gewrichten met hardlopen krijgen,niet meer aankonden. Dus ging ik kijken hoe ik hetzelfde lekkere gevoel kon krijgen zonder die klappen. Ik ben toen begonnen met wandelen op de loopband in de sportschool. Ook heerlijk!Momenteel is het vooral cross-trainen en fietsen,afgewisseld met spierversterkende oefeningen.En als ik me moe voel, train ik op een lagere intensiteit van beweging. Dus dat is tip 2; neem je beweging eens onder de loep en kijk wat de oorzaak is van de klachten die je hebt.Om vanuit daar te kijken welke manier van beweging je wel kan doen, die je datzelfde lekkere gevoel geeft.Wat zijn jouw favoriete manieren van bewegen? En wissel je de intensiteit van beweging af of vind je het lastig naar je lichaam te luisteren en de intensiteit van beweging daarop aan te passen?