bewegen-volhouden

In de afgelopen blogs heb ik je meegenomen in de wereld van beweging. Hier is eindeloos veel over te zeggen. Ik heb met jou al een aantal tips gedeeld die voor mij en de cliënten die ik begeleid, vaak werken.

 

In deze blog, voor nu, de laatste tips op het gebied van beweging. Deze gaan vooral over hoe je het bewegen op dagelijkse basis kan volhouden.

 

Het bewegen volhouden

Het bewegen volhouden kan lastig zijn, vooral als je last hebt van spieren en gewrichten of andere ongemakken. Voordat ik werd gediagnosticeerd met CML was ik voornamelijk bezig met duursporten. Ik sportte/ bewoog redelijk eenzijdig, dacht er gewoon niet over na. Deed wat ik leuk vond. En dat is ook nog steeds het belangrijkste. Maar waar ik voor CML iedere dag kon hardlopen zonder problemen, zou ik dat nu nooit meer kunnen. Mijn oude manier van bewegen was niet meer volhouden. Voor mij werkt het, sinds ik CML medicatie slik, het beste om verschillende soorten dingen doen, afwisseling. Dan lukt het mij om het bewegen op regelmatige basis vol te houden. Ik krijg dan minder snel last van mijn gewrichten en spieren. Om het bewegen vol te houden en er plezier in te houden, wissel ik het nu dus nu af; De ene dag stap ik op de fiets, de andere dag doe ik een krachttraining, de derde dag maak ik een wandeling en dan weer doe ik yoga. En dat blijkt ook beter voor mijn fysieke (en daarmee psychische) gesteldheid! Want volgens de richtlijnen van de Gezondheidsraad is dit ook het beste.

 

Verschillende soorten beweegactiviteiten

De richtlijnen bestaan uit 2 verschillende soorten fysieke activiteiten, nl:

  • Uithoudingsvermogen
  • Spier- en bot versterkende activiteiten

Daarnaast zijn er ook nog balans en kracht activiteiten. Voor ouderen is de aanbeveling om naast de algemene richtlijnen ook balansoefeningen te doen. De combinatie van spierversterkende en balansoefeningen verlaagt namelijk het valrisico en het risico op samenhangende letsels.

Balansoefeningen zijn heel makkelijk te integreren in je dagelijkse leven, en daardoor is deze vorm van beweging makkelijk vol te houden. Je kan ze doen terwijl je bezig bent met andere dagelijkse bezigheden:

Als je in de keuken bent, voor een kopje koffie of om te koken, doe dan een balansoefening. Je houdt het aanrecht vast met één hand en zet de ene voet precies voor de andere. Herhaal dit een paar keer. Nu loop je als een koordanser. Loop drie keer heen en weer langs het aanrecht.

 

’s Avonds tijdens het tanden poetsen kan je nog een balans oefening doen. Tijdens het tandenpoetsen pak je de wastafel vast. Je doet je voeten tegen elkaar aan, zodat de grote tenen elkaar raken. Laat dan de wastafel los. Ga door met poetsen. Houd dit 10 seconden vol en pak de wastafel weer vast. Herhaal dit een paar keer. Deze oefening is goed voor de balans. En je krijgt er ook sterke benen van.

 

Meer van dit soort oefeningen staan op www.veiligheid.nl inclusief duidelijke tekeningen.

 

Ontdek jouw manier om bewegen vol te houden

 

Het kan natuurlijk zijn dat je dat niet kan of wil. Dat dat voor jou niet werkt dat afwisselen. Het belangrijkste is nog altijd dat je beweegt, en dat je het bewegen op regelmatige basis volhoudt. Op jouw manier. In plaats van dat je stil gaat zitten. Maar je zou eens kunnen kijken hoe je, als je dit nog niet doet, wat variatie kan aanbrengen in jouw vormen van bewegen. Ontdek jouw manier om het bewegen vol te blijven houden, met plezier!

 

Externe hulp bij bewegen volhouden

Als je het moeilijk vindt het bewegen zelf vol te houden en jezelf te blijven motiveren, zijn er ook hulpmiddelen die je kunnen helpen het bewegen vol te houden, zoals stappentellers en beweegapps. Ik zelf heb een tijd een stappenteller gebruikt. Het werkte voor mij en het werkte ook weer niet. Het hielp mij zeker het bewegen vol te houden, maar ik merkte dat ik meer met de stappenteller bezig was en minder in het plezier wat het bewegen mij gaf. Dus ik heb de stappenteller weer af gedaan. Als ik nu wil weten hoeveel stappen ik op een dag heb gezet, kijk ik in mijn telefoon, die houdt het ook bij. Maar veel van mijn cliënten en vrienden hebben stappentellers en het helpt hen zeker om het bewegen vol te houden. Wie weet werkt het voor jou ook!

Daarnaast zijn er verschillende beweegapps die je kan gebruiken om het bewegen vol te houden. Nadeel is dat je dan dus altijd jouw telefoon of andere elektronisch device bij je moet hebben als je beweegt. Ik heb een beweegapp waarmee ik kracht oefeningen doe. Omdat ik iedere week een nieuw programma krijg, raak ik niet verveeld en helpt het mij om krachttraining beweging vol te houden.

Als laatste zou je kunnen kijken of je het fijner vindt om alleen te bewegen of liever met iemand. Misschien kan een loop/ren/fietsmaatje jou extra motiveren en is het daardoor makkelijker het bewegen vol te houden.

Alle beweegtips op een rij:

  1. Pas de intensiteit van beweging aan, aan hoe je je voelt
  2. Ontdek welke vorm van beweging jij leuk vindt.

Deze kan je teruglezen op: https://www.cmylife.nl/nieuwsblog/beweging-in-jouw-dagelijkse-leven

  1. Wat is jouw favoriete beweegmoment?
  2. Kijk hoe lang (per dag) je wil en kan bewegen. Wat is realistisch in jouw agenda en voor jouw lichaam?

Deze zijn hier (linkje naar blog) terug te lezen.

En de laatste twee tips die ik in dit blog heb gedeeld.

  1. Kan je verschillende soorten bewegingen afwisselen om het zo beter vol te houden?
  2. Maak eventueel gebruik van hulpmiddelen zoals beweegapps, stappentellers of ga bewegen met een maatje.

Laat me weten of deze tips helpend zijn voor jou om in beweging te komen en dit ook vol te houden. Of heb jij andere manieren gevonden om het bewegen vol te houden? Of gaat dat vanzelf?

bewegen-volhoudenbewegen-volhouden

Sophie van Berckel is vitaliteits- en leefstijl coach in Amsterdam. Zij schrijft over..